Photo by Solen Feyissa on Unsplash

TikTok för företagare – lönsamt eller oseriöst?

TikTok är en av de snabbast växande sociala plattformarna i världen. Den videobaserade appen nådde 1 miljard månatliga aktiva användare över hela världen från och med september 2021. Det gör TikTok till ett självklart nav för återförsäljare att hitta, ansluta och interagera med konsumenter.

Många användare visar upp produkter genom att skapa videos med texten “TikTok fick mig att köpa det”. Detta är ett koncept som Matt Cleary, TikToks vertikalchef för detaljhandel och restauranger, tycker om då det “kontextualiserar effekten en produkt har på någons liv.” Clearly hjälper varumärken och företag på TikTok att hitta sätt att engagera sig i appen och växa.

Kreatörer och kreatörsteam hjälper varandra att skapa innehåll i en ständig strid om tittarna, visningarna och – ja – annonsintäkterna. Foto av Amanda Vick på Unsplash

“TikTok har en aldrig tidigare skådad dataräckvidd, och tack vare detta kan TikTok mata sin algoritm baserat på en mängd beteenden som hjälper företagare att både fokusera på sin ideala målgrupp samt nå dem där de är bekväma och glada över att ges information. De medryckande låtarna ihop med det perfekt skräddarsydda innehållet gör att tittarna redan är avslappnade och redo att marknadsföras till. De är mottagliga för marknadsföring eftersom de redan befinner sig i en värld som är skräddarsydd för dem. För varumärken kan det vara otroligt svårt att fastställa vem den riktiga, livstidskunden är, och ansträngningar att hitta dem är ofta det som driver upp kostnaderna. Då är ett verktyg som TikTok, som kan hämta olika information och bygga en persona åt dig, ovärderligt. Både vad gäller tidsbesparing och mervärde.”

Katharine McKee, grundare av Morphology Consulting, ett konsultföretag för digital handel.

Användarskapat innehåll är pålitligt

Användarskapat innehåll har vanligtvis mycket mer positiv inverkan än innehåll skapat av varumärket självt. För det första litar konsumenterna på användarskapat innehåll eftersom det är äkta och därför mer pålitligt, istället för att vara noggrant utformat av ett stort företag eller ett marknadsföringsteam med en agenda. För det andra fungerar innehållet som handledning för potentiella konsumenter. 75% av marknadsförarna vet att tillägg av användarskapat innehåll gör varumärkesinnehåll mer autentiskt.

93% av marknadsförarna tror att konsumenterna litar mer på innehåll skapat av kunder själva än innehåll skapat av varumärket. När det görs rätt kan det öka varumärkesmedvetenheten, gynnsamheten och i sin tur försäljningen.

Den numera vitt kända logotypen för appen TIKTOK är unik i sitt slag. Photo by Alexander Shatov on Unsplash

”Som e-handelsföretagare känner vi till våra branscher och produkter inifrån och ut, men vi glömmer ofta att våra kunder inte gör det. Jag har upptäckt att ärliga videor som antingen skingrar myter och missuppfattningar eller förklarar komplicerad branschjargong i enklare termer får 10 gånger så många visningar och uppmuntrar följare att engagera sig i mitt varumärke direkt”

– Ada Chen, grundare och VD för Chuan Skincare, en prisvärd, ekologisk hudvårdslinje.

Varumärken har möjlighet att lära av sina kunder

Om varumärken uppmärksammar vad konsumenterna säger på TikTok kan de få värdefulla insikter om produktsortiment, vilket typ av innehåll som uppskattas av tittarna, marknadsföringsstrategier och mycket mer.

En studie som observerade beteenden hos TikTok -användare under en månad visade att 68% av TikTok-användare tittar på någon annans video och 55% laddar upp sina egna videor. Oavsett om varumärken uppmärksammar vad konsumenter publicerar för att få insikter, lägger upp sitt eget varumärkesinnehåll eller arbetar med influencers och kunder för att lägga upp sina produkter och videor i appen – så är det ett win-win-scenario att träffa en så stor och engagerad publik . 90 % av TikTok-användarna är på appen dagligen och TikTokers spenderar i genomsnitt 52 minuter per dag på appen.

Med 66% av kunderna som säger att transparens är en av de mest attraktiva egenskaperna hos ett varumärke, är det inte konstigt att plattformar som TikTok fungerar bra för företagare. De levererar helt enkelt vad konsumenterna vill konsumera – information som är transparent, äkta och pålitlig.

Kategory
Marknadsföring

I samarbete med Hallandsaffarer.se

Taggar

Missa inget.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller du koll på företagen i Halland.

    Nyhetsbrevet innehåller artiklar, reportage och erbjudanden från våra samarbetspartners.

    Relaterade artiklar

    Marknadsföring För: Velumisphere AB
    Spara
    Så snabb måste hemsidan vara
    Foto: Saffu
    Foto: Saffu
    AV:
    Tina Hjort Svensson

    Den ”gamla” regeln 3–30–3 säger det mesta: En hemsida har tre sekunder på sigLäs mer

    Entreprenörskap & Företagande För: KNN B2B Sweden
    Spara
    Sju tips för att bemästra Instagram för företag
    Fler och fler företag investerar i en snabbare och säkrare webbplats.
    Fler och fler företag investerar i en snabbare och säkrare webbplats. Foto: Claudio Schwarz
    AV:
    Fredrik Montell

    Oavsett om din strategi behöver uppdateras eller om du är en nykomling i detLäs mer

    Innovation För: KNN B2B Sweden
    Spara
    Facebook byter företagsnamn till Meta
    Facebook blir Meta och får ny logotype för koncernen. Foto: Dima Solomin
    AV:
    Therése Berglin

    Strategisk omprofilering Namnbytet till Meta kommer att degradera Facebook till att bara vara ettLäs mer

    Dalarnas Affärer
    Cookies & Data

    För att möjliggöra den ultimata upplevelsen av våra webbplatser använder vi våra egna cookies såväl som tredjeparts för enskilda och återkommande sessioner. Vi använder även cookies för att mäta och analysera statistisk och användardata i syfte att utveckla våra plattformar. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår cookie policy. För mer information, läs vår cookie policy.

    Denna domän är en del av MARATON GROUP AB